söndag 17 maj 2009

Mannen och kvinnan och vänskapen

Finns det någon serie, program eller film där man hittar vänskap mellan man och kvinna skildrad helt utan sexuella övertoner? Jag kommer bara på en när jag sitter här: vänskapen mellan Åke, sjukpensionär, och Lisa Persson i avsnitten från 1976.

Det existerar en myt om att män och kvinnor inte kan vara vänner, bara vänner. Stundom slår media och film hål på myter och ibland vårdar de dem. I fallet att man och kvinna inte kan vara vänner, ha en förtrolig vänskap är en sådan.

Men på sitt odramatiska sätt, som jag beundrar för att jag själv ofta är dramatisk, visar Bratt i några korta sekvenser att det är fullt möjligt och hela tiden förekommande. Det är tack och lov helt normalt med lesbisk och homosexuell kärlek och sex, vi har dock glömt bort vänskapen. När vi sekulariserades så sexualiserades vi också. Allt handlar om sex, och bara sex. Talar vi om relationer i skolan så talar vi om sex, inte hur man löser relationsproblem eller dylikt utan vi talar kondomer. Reklam- film- och musikvärlden överöser oss ständigt med sex. Sex, sex och åter sex. Som om sex vore ett problem. Det är inget problem, problemen kommer när vi ska leva tillsammans. Och inte minst är vänskap viktigt då. Det är också viktigt att lära sig gränser mellan vänskapsrelation och kärleksrelation. Bli trygg i sin uppfattning, förstå sina gränser men hur ska vi kunna lära oss det idag?

Mer har jag att säga i denna blogg men jag ber att få återkomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar